FAQ: Ofte stilte spørsmål(frequently asked questions).
For å unngå å svare på de samme spørsmålene om og om igjen pr.
mail, telefon og brev, er det mye lettere å legge ut svar på de
vanligste spørsmålene på en nettside i stedet.
Spørsmål angående bud og auksjoner
Kan jeg sende bud som E-mail?
Svar: Det kan du godt. Tast gjerne budene dine rett inn i en mail til
oss. Det er ikke nødvendig å huske kundenummeret, men det er viktig at
du tar med komplett adresse. Bruker du en annen mailadresse enn den du
tidligere har brukt, er vi glade for å kunne få et tips om å korrigere.
Forsøk å unngå vedlegg til E-mail. Noen scanner inn budseddelen og
vedlegger denne som et digert vedlegg i jpg-/pdf-eller tif-format. Det
er lite egnet i forhold til å skrive budene rett inn i mailen, dessuten
tungvint og dårlig anvendt tid for begge parter. Vedlegg kan lett
skrelles vekk av spamfiltere også. Straks vi mottar bud pr. mail sender
vi en kvittering. Unntaket er veldig sene bud, dvs. bud vi mottar senere
enn fredag kl. 14. før auksjonen. Vi kvitterer ikke for slike, men
forsøker å få dem med på auksjonen så langt tiden tillater.
Hvor finner jeg startbud - en liste over hvilke bud auksjonen
skal starte med?
Svar: Offentliggjørelse av startbud forekommer ikke hos oss. Etter å ha
vurdert om vi skal offentliggjøre innkomne, nest høyeste bud +
inkrement er vi kommet til at de fleste er best tjent med at vi
ikke gjør det.
Systemet har, etter vår mening, flere betenkelige sider. Vi har
bl.a. hørt om at eiere av objekter selv har kunnet trekke opp
tilslagssummene ved å legge inn nye bud rett under startbudet.
Dermed blir nest høyeste bud høyere, og eieren kan tyne ut enda mer for
sine egne objekter. Slik vi ser systemet praktisert mange steder, vil
kunder som skal avgi bud på forhånd, tjene på å vente med å avgi
sine bud til kvelden før auksjonen. Da unngår de å være med på å jekke
opp prisen på objekter de selv ønsker å kjøpe.
Siden dette avsnittet første gang ble lagt på nettet, har vi fått mange
spørsmål fra budgivere om vi publiserer startbud. Det er tydelig
at mange er skeptiske, og det er også mange som forteller at de har hatt
dårlige erfaringer. Mange forhåndsbyderne har gitt uttrykk for at de
ville "holde igjen litt" om de visste at deres bud ville komme til
uttrykk i en liste over startbud. Dermed er det slett ikke sikkert at
offentliggjørelse av startbud resulterer i høyere priser likevel.
Vi vil ikke utelukke at det i fremtiden kan bli aktuelt å offentliggjøre
startbud hos oss, men da sannsynligvis som en del av et interaktivt
system
Synspunkter mottar vi gjerne på E-mail til
germeten@online.no.
Hva skjer om jeg byr høyt på et objekt med en lav utropspris?
Svar: Du betaler aldri mer enn nest høyeste bud + 10%. Et
objekt blir solgt til den budgiveren som byr mest. Skriftlige bud
reguleres ned til nest høyeste bud + maksimum 10 %. Har du for
eksempel budt kr 5.000,- på et objekt med utrop kr 500,- og nest høyeste
bud er kr 1.000,-, blir tilslaget kr 1.100,-. I tillegg kommer salæret
på 18%.
(PS til et bud sendt pr. mail):
Har en gang tidligere lagt inn et bud uten respons.
Derfor vil jeg be om å få en tilbakemelding om at mitt bud
er mottatt/godtatt.
Svar: Alle bud avgitt pr mail kvitterer vi for. Unntaket er sene bud.
Vi har ikke tid til å sende kvittering på bud sent pr. fax.
Bud som sendes som mail senere enn torsdag før auksjonen
samler vi opp og legger inn så langt tiden tillater.
Slike bud får ingen kvittering.
Hvor sent kan jeg sende inn bud for å være sikker
på at de kommer med på auksjonen?
Det blir gjerne sent siste uken
før en auksjon.
Svar: Vi rigger ned dataanlegget vårt rett før auksjonen og flytter det
ned til SAS-hotellet. Der nede er pågangen stor og det blir ganske
hektisk.
Vi forsøker selvsagt å få med alle bud som kommer inn sent,
men vi regner med at om budene er viktige for deg, passer du nok
også på å levere dem i rimelig tid. Bud som
sendes som mail eller i posten kan risikere å bli forsinket. Bud som
sendes som mail og blir mottatt i rimelig tid, dvs minst ett døgn før
auksjonen starter, vil du motta en kvittering for. Etter den tid tar vi
med det vi rekker. Det er en tydelig trend at de siste budene vi mottar
ofte er slike som likevel ikke ville ha noen særlig mulighet til å vinne
budrunden.
Det kan være en mulighet å ringe inn bud på telefon 922 45 697 eller 905
21 260, men vi setter pris på at slike bud heller ikke utsettes mer enn
strengt tatt nødvendig. På auksjonsdagene er det store muligheter for at
du rett og slett ikke kommer gjennom på telefonen på grunn av den store
pågangen.
Vi er veldig nøye med at alle bud behandles 100% fair.
Det er derfor ikke noe poeng i å drøye forhåndsbud til de siste dagene
før auksjonen. Konklusjon: Er budene viktige for deg, bør de
leveres i god tid. Dessuten vil det budet som er avgitt
først bli vinnerbudet om det er flere like bud.
Til hver auksjon mottar vi flere bud som ikke kommer inn tidsnok til å bli
med. Noen av dem også etter at hele auksjonen er avholdt.
Hvor mye må jeg by på en samling eller lott for å være sikker
på å få tilslag?
Svar: Vi fraråder folk å by på en lott eller samling som de ikke har
sett. Det vil ofte resultere i at man slett ikke får kjøpt den lotten
som virkelig er bra, men derimot kan risikere å betale for mye for en
mindre spennende lott. Vår politikk er at alle lotter skal være verdt
langt over utropspris, men det er ingen garanti for at samtlige lotter
for eksempel er verdt det dobbelte av utrop eller mer. Vi anbefaler at
du sjekker utrop og tilslag på lotter og samlinger som er solgt på
tidligere auksjoner. Det ligger mange illustrerte resultater fra
tidligere auksjoner på en rekke av våre nettsider. Du vil finne en
komplett auksjonskatalog fra forrige auksjon og samtlige resultatlister
helt tilbake til 1994.
Langt på vei 100% av lotter og samlinger på auksjonene våre kjøpes av
folk som har vært på auksjonsvisningen og gått gjennom materialet.
Derfor sette utropsprisen til en rund sum - ofte kr 1.000,-.
Et kort fra lott 4057 på vår auksjon 68 den 30. april 2005: Norske og
utenlandske postkort i eske. Utrop kr 1.000,-. Tilslag kr 26.000,-. Rett
og slett umulig å ta stilling til uten å ha studert denne lotten
grundig!
I en lott på forrige auksjon var det et kort som jeg fryktelig
gjerne skulle hatt til min samling. Kan jeg få oppgitt navn og
adresse til kjøperen, slik at jeg kan spørre om å få kjøpt
kortet av ham?
Svar: Vi har som prinsipp at vi ikke oppgir navn.
Verken
på kjøpere eller innleverere. De aller fleste ønsker det slik. Men det
hender slett ikke sjelden at vi videresender forespørsler som nevnt
ovenfor til den som fikk tilslaget. Vi ber om å få forespørselen i form
at et brev som sendes til oss, som vi sender videre. Så får det være opp
til kjøperen å svare. Litt annerledes er det om kjøperen er en handler
som lever av å selge kort enkeltvis videre.
Ovenfor
ser du det beste kortet fra en lott med motiver fra polare områder.
Budgiveren på auksjonen har nok innregnet dette kortet med en høy sum
for å ha noen sjanse på å få tilslaget på lotten.
Mange av disse handlerne er blant våre beste kunder, og vi oppgir gjerne
både navn og telefonnummer. - Det gjelder jo å handle raskt, fordi pågangen
på disse handleren er ganske stor rett etter en av auksjonene våre. En
postkortlott kan bli skikkelig dyr på auksjon. Grunnen er som regel at
lotten har inneholdt mange spennende, sjeldne og attraktive kort. Det er
derfor lite trolig at det blir særlig billig å skaffe seg disse kortene fra
kjøperen etter auksjonen.
Sjekk innholdet i C:\WEBSHARE\kjellg\auksjonr\htmsider\budgiver.htm
Denne siden vil etter hvert bli utvidet med flere spørsmål og svar.
Litt om denne siden:
Vi har kontakt med mange ivrige frimerkesamlere og filatelister rundt om i hele
verden, noe vi synes er svært hyggelig. Våre internettsider er svært godt
besøkt, og tilbakemeldingene er mange. Som et resultat av dette mottar vi mange
forespørsler pr E-mail. Ofte er spørsmålene de samme, og det slo oss at vi kunne
samle noen av de oftest stilte spørsmål på en av våre internettsider - FAQ,
frequently asked questions. Det ble starten på forløperen til denne siden for
mange år siden. Flere spørsmål og svar vil bli føyet til etter hvert som tiden
tillater det.
Av resultatlisten ser det ut som om jeg har fått
tilslaget på objekt nnnn. Vennligst send en oversikt over hvor mye jeg skal betale...
Svar:
Vi er et team som holder på med utsendelsene av objektene. Vi tar dem
fortløpende i rekkefølge, og det tar ikke mange dagene før alle har mottatt
sitt.
Vi vil gjerne unngå å ta noen fakturaer utenom tur, men det resultatet at alle
de andre må vente.
Jeg vil gjerne hente objektene på kontoret hos dere i stedet for å få
dem sendt.
Svar: Det går fint om du har gitt beskjed om dette på forhånd, gjerne i
form av en beskjed på budseddelen eller til folkene våre på auksjonsdagen. Når
vi kommer til din faktura, legger vi objektene til side i stedet for å sende ut.
Men vennligst vent et par dager med å komme innom, da vi har mye
sorteringsarbeid som skal unnagjøres først.
Subject: Tips: Del opp katalogen i flere .pdf- filer
Hei!
Istedenfor å legge ut hele auksjonskatalogen i en schvær fil på 52 MB, som
må lastes ned alt under ett, kunne det kanskje være en idé å ha en
innholdsfortegnelse som gjør at man kan laste ned mindre filer for de
områder man er interessert i. Det går jo vesentlig raskere å laste ned 10 MB
enn å måtte vente til hele 52 MB er nedlastet.
Svar:
Takk for tips. Alltid verdifullt å få tilbakemeldinger.
Vi har hatt pdf-versjon av auksjonskatalogen på nett i mange
år. I starten delte vi opp katalogen i 8-10 deler, med
filstørrelser på 2-3 MB. Likevel fikk vi masse skjenn, dels
fordi folk ikke klarte å håndtere pdf (noen forsøkte bl.a. å
åpne direkte i Notepad etc), dels fordi noen hadde en så tynn
internettforbindelse at selv 2 MB var mye. Nå har "alle" ganske
"brede bånd" og vi har fått tilbakemeldinger på at en komplett
katalog er best. Vi har kommet til at dagens inndeling er den de
fleste er fornøyd med. Men vi presiserer at nedlasting av filen
til egen maskin er mye bedre enn å åpne den direkte i
nettbrowseren.
Sist oppdatert 23. 1. 2015. Kjell Germeten A/S. Webdesign:
Kjell Germeten ©